Hvis du er visuelt orienteret så kan du muligvis have stor glæde af at visualisere i forbindelse med afslapning og meditation, men ligeså ved alt andet inden for yoga, så gælder det om at mærke efter, hvad der føles godt. Der er en masse forskellige teknikker, og hvor nogen måske passer perfekt til dig, vil andre omvendt måske være deciderede ubehagelige. Hvis du eksempelvis er utryg ved havet, så er det måske ikke bølger du skal forestille dig.

Visualisering er en tilstand hvor kroppen er afslappet, og åndedrættet roligt, og så handler det om at se billeder for dit indre blik. Det kan også være du hører lyde, eller fornemmer omgivelserne taktilt – måske lugter og smager du, men det er mindre almindeligt.

Visualisering kan bruges til at finde en fuldstædig ro i yoga, eller bruges til at falde i søvn, hvis man har problemer med dette. Visualisering kan desuden bruges i behandlingsøjemed, eksempelvis ved smertelindring, eller for at styrke immunforsvaret, visualisering kan mindske stress og bedre mentalt ubehag. Og så kan visualisering bruges til mental forberedelse i forhold til en eksamen, en jobsamtale, en sportspræstation, i forbindelse med at komme fobier til livs, og utallige lignende situationer.

Jo mere vant man er til at arbejde med at visualisere, jo nemmere er det at finde denne tilstand igen, og jo større udbytte, så det er bare med at komme igang.

På denne blog vil jeg ligge eksempler på hvilke billeder man kan arbejde med når man visualiserer, blandt andet min favorit med havet, som også spiller på ujjayi ånderdrættets rytme, men her gælder det altså om at overveje løbende om det føles godt, eller grænseoverskridende.

Jeg laver sjældent de helt store visualiseringsforløb med deltagerne på mine yogatimer, da det for det første ikke er alle som får noget som helst ud af dette (hvis de ikke er særligt visuelle, eller har en blokering mod at slappe af), og for det andet så er der nogle som bare synes det bliver alt for meget. Men denne blog giver dig en mulighed for at arbejde lidt med din forestillingsevne i rammer du selv vælger.

Jeg regner med at jeg med tiden får indspillet disse afslapnings- og meditationsteknikker, men indtil videre er det kun pr. skrift.