På engelsk alternate nostril breathing, som refererer til at det er skiftevis det ene og det andet næsebor som bruges, og på sanskrit nadi shodhana, hvor nadi er en subtil/psykisk nervekanal og shodhan betyder rensende, dvs. dette åndedrag afhjælper blokeringer af energibanerne, og hjælper med at skabe symmetri i kroppen.

Selve udførelsen er oftest siddende, og du kan i begyndelsen have øjnene åbne mens du vænner dig til fornemmelsen. Hav et lille smil på læberne, med lukket mund, det åbner næseborene let, og placer så højre pege- og langefinger (og eventuelt ringfingeren) på panden mellem øjenbrynene, eller fold dem ind mod håndfladen, afhængigt af hvad der føles mest behageligt – disse fingre skal nemlig ikke bruges her. Tommelfingerspidsen placerer du ud for højre næsebor og venstre næsebor dækkes af ringfingeren og lillefingeren, eller hvis det er nok, kan du også nøjes med lillefingeren, men der skal kunne lukkes helt for luften gennem næseboret.

Din venstre hånd kan ligge på venstre knæ, meget gerne i chin mudra, hvor pege- og tommelfingeren mødes, og de resterende fingre ligger strakt eller let bøjede, men gør hvad der føles behageligt, for det er ikke her fokus skal være.

Fokus derimod skal være på vejrtrækningen, hvor højre tommelfinger lukker af for højre næsebor, mens du trækker vejret dybt ind gennem venstre næsebor, dernæst lukker højre (ring- og) lillefinger af for venstre næsebor, og højre åbnes for udåndingen, en lang, rolig udånding. Dernæst indånder du roligt gennem højre næsebor, hvorefter dette lukkes med højre tommel, og venstre næsebor åbnes, udånd, indånd, og luk venstre næsebor, åbn højre, ud, ind, venstre, ud, ind, højre, ud ind, venstre, osv. Se om du kan foretage 9 omgange efter hinanden (ind ad det ene, ud ad det andet) ad gangen, og hvis du mister rytmen, kommer til at lukke for tidligt, eller glemmer at skifte, så starter du bare forfra.

Når du føler du har fundet teknikken kan du lukke øjnene og vende yderligere indefter, og så vidt muligt, opnå en meditativ tilstand.

Hvis du er forkølet, eller af andre grunde ikke kan trække vejret gennem næsen, eller måske ikke lige godt gennem de to næsebor, er denne åndedrætsøvelse ikke så hensigtsmæssig. Du kan muligvis opnå friere passage gennem næseborene, hvis du forsøger dig, men hvis dette ikke sker, bør du i stedet vælge en anden teknik.

Nadi Shodhana kan også også bruges uden fysisk at lukke af for næseborene, men mentalt at forestille sig en indånding ind af det højre næsebor, og udånding gennem det venstre, indånd gennem det venstre, og udånd gennem det højre, ind højre, ud venstre, ind venstre, ud højre osv. Her gælder det igen – ind gennem det samme som du netop har pustet af, og først derefter skift, så der opnås symmetri mellem højre og venstre side.