Også kaldet det kraftfulde, oceaniske eller hvislende åndedræt, på engelsk ocean breath og sanskrit ujjayi pranayama. Udtales u-djaj-ii og betyder noget i stil med det vindende åndedræt. Det kraftfulde åndedrag er derfor nok det mest korrekte i forhold til sanskrit-navnet, det oceaniske og det hvislende refererer til den lyd der frembringes når ujjayi udføres korrekt.

For at træne den teknik som kræves til at frembringe ujjayi-lyden, kan det være en fordel at finde en så behagelig stilling at fokus skifter fra kroppens placering til vejrtrækningens rytme, det kan således være enten siddende, eller liggende, hvis du vil kombinere med det helt dybe åndedræt, tree part breath.

Start med at trække vejret dybt et par gange gennem næsen, og lad så underkæben falde lidt ned, så munden åbnes afslappet og træk vejret dybt ind før du udånder med luftigt “Haahhh”, som hvis man sætter sig i en blød sofa efter en lang dag, eller hvis du vil dugge et vindue med din udåndingsluft på en kold dag. Gentag denne udånding et par gange, til du bliver fortrolig med den.

Se om det kan lade sig gøre at trække vejret ind med den samme lyd, det kommer til at lyde lettere astmatisk, eller bølger mod en strand (heraf navnet) og tørre halsen ganske hurtigt ud, så når denne lyd mestres lukkes munden og lyden fortsætter, men mere fortættet.

I modsætning til hvad mange tror, så handler denne teknik ikke om at få det til at larme mest muligt, så man lyder som en anden Darth Vader, men derimod om fornemmelsen af varme om stemmelæberne. Så når teknikken mestres kan lydniveauet dæmpes til let hørbart, og lade det være lyden af bølger som fylder, og forplanter sig i dit indre, i stedet. På den måde kan fællesafslapning rent faktisk også være afslappende for dine naboer, som derved ikke har den ekstra udfordring det kan være at skulle abstrahere fra dine (og andres) lyde.

Jeg plejer at sammenligne den lyd som opstår med den som når man sætter en konkylie op for ens øre – en fjern susen i et dovent tempo.

Ulempen ved at sætte for meget lyd på er desuden at det bliver for hårdt at skulle fortsætte denne vejrtrækningsteknik ret lang tid, da sanskritnavnet ujjayi også ind imellem oversættes med ildåndedrættet på grund af den varme det forårsager omkring svælget. På samme måde som når du træner resten af kroppens muskler, så vil denne træning af musklerne om stemmelæberne forsage ømhed, og på samme måde som, at du holder en pause når lårmusklerne bliver for ømme i squats, så holder du også en pause hvis du føler træthed eller irritation om stemmelæberne eller svælget.

Ligesom lårmusklerne kan trænes, kan også musklerne om stemmelæberne trænes, men på samme måde som hvis det er allerførste gang du træner squats, så bør du også tage den med ro med ujjayi åndedrættet de første par gange. Til gengæld vil du så over tid mærke hvordan din stemme bliver mere klar og kan tale længere, hvis du træner ujjayi.

Når du er i stand til at finde ujjayi vejrtrækningen i afslappet tilstand begynder du at kunne arbejde med at bruge dit ujjayi åndedræt undervejs i løbet af en time, hvor du har brug for lidt mere energi, eksempelvis til at komme lidt dybere i en styrkestilling, eller et stræk. Eller du kan mærke at dine tanker vandrer i løbet af timen, eller i forbindelse med afslapning, så kan åndedrættet således fungere som dit mantra, i sanskrit kaldes dette mantra, ajapa [ah-JO-pah], frit oversat “det utalte mantra”.