Hvert år gør jeg som så mange andre, og udfærdiger et nytårsforsæt, men i modsætning til de fleste, så går mine forsæt altid ud på noget jeg gerne vil opnå med min yogatræning.

Der er nogle mere ambitiøse imellem, nogle af dem dukker op år efter år, og nogle som jeg ved jeg har kunnet, men som er glemt igen. Et af dem som har været med på min liste lige siden jeg startede med at lave disse forsæt, har været at jeg gerne vil kunne tage mig selv i hånden bag om ryggen, gomukhasana armene, ikke bare lige nå med fingerspidserne, som er der jeg maksimalt når. Mine skuldre er generelt meget lidt smidige, og især fleksion af skulderen, som betyder at jeg også begrænses i eksempelvis hjulet, chakrasana. Men grunden til at den dukker op år efter år, er at jeg slet ikke er ihærdig nok, og sandsynligvis fordi jeg finder på alle mulige alternativer, og i stedet ender med at træne styrke for skuldrene – hvilket jo kun gør det endnu værre.. smiley

Til gengæld så er stillinger som hovedstand og forskellige armstande store favoritter i mine forsætter, meget naturligt fordi jeg netop er forholdsvis stærk i skuldrene – og derfor finder de udfordringer meget sjovere.

2013’s forsæt for mit vedkommende har således været:

– jeg vil kunne tage mig selv i hånden i gomukhasana
– jeg vil forbedre min scorpion pose, vrischikasana
– jeg vil forbedre min side crow pose, parsva bakasana, til at kunne strække benene
– jeg vil have flip the dog, og wild thing pose, camatkarasana med på mine timer

Status, her i august, er at jeg (stadig) ikke kan tage mig selv i hånden, men min skorpion er ved at være rigtig god, med super styrke, min fugl er stadig meget kortflyvende, når jeg begynder at strække benene, og på mine timer er vi ved at være klar til at lave flip the dog efter en del trebenet hund, eka pada adho mukha svanasana.

Jeg opfordrer altid deltagerne på mine timer, op mod og umiddelbart efter nytår, til at lave bare et enkelt lille forsæt for en eller anden lille detalje i deres yogatræning, eller en asana de særligt gerne vil nå – og så på den måde brede ideen om at nytårsforsæt ikke behøver at være kedelige, og sagtens kan involvere yoga!